ÖstgötaTrader

Enkel och konkret aktieanalys. Fokus på bolagscase, uppköp och uppvärderingscase.

Samla på aktier

Kategori: Allmänt

Det är snart dags för 2013 bolagsstämmor där årets utdelningar spikas. Här kommer de 15 aktier med högst förväntad utdelning för 2013.

Direktavkastningen på samtliga ligger i spannet 10-5%.

Regeln för värdeinvestering är enkel. Man ska samla på aktier. Det är samma tänkesätt som den som samlar på frimärken, mynt eller hockeykort. Samlingen skall alltid vara orörd, den dammas av då och då och eventuellt byter man ut de bolag som hamnar under 5% spärren i direktavkastning. Utdelningen återinvesteras i bolagen vilket gör att antal aktier ökar. Värdet på aktierna är inte portföljens preliminära fokus på kort sikt utan aktiernas värde skall ses på 10-20 års sikt.

Fokus är att bygga en bred portfölj som varje år genererar cash, men att ej betala arvoden för fondförvaltare etc. Alla pengar går till dig!

På sikt kommer denna metod att generera en 13.e månadslön. Efter det kommen en 14:e månadslön osv. Tanken är att pengarna jobbar åt dig så att du med tiden tjänar lika mycket fast du har möjlighet att jobba mindre. Hälften av utdelningen kan då användas till skoj medan andra halvan återinvesterar i att utöka din samling i antal aktier i respektive bolag.

Här kommer listan på årets aktier.

Tele2 - 11,91 kr
Sectra - 3,90 kr
Bjorn Borg - 2,93 kr
NCC - 10,20 kr
Oriflame - 14,68 kr
HiQ International 2,53 kr
TeliaSonera 3,02 kr
Ratos 4,13 kr
Peab 2,06 kr
Nolato 5,00 kr
AstraZeneca PLC 19,26 kr
Duni 3,50 kr
Ratos 4,13 kr
Enea 2,40 kr
BYGGmax Group 1,78 kr


/ÖT

Kommentarer

  • Mr Wonderful säger:

    I like it!

    2013-01-27 | 14:09:38
  • Landor Maiar säger:

    Jag har absolut med direktavkastningen när jag investerar men kan jag sälja och få en större vinst om man räknar med tidsperspektivet så tar jag det. Det gör att jag har två vinstmöjligheter istället för att satsa på en.
    Det var ganska länge sedan du skrev om etrion. Att bolag jag hoppat in och ut ur med vinst men de har mycket kvar att bevisa innan jag satsar seriösa pengar.

    2013-05-06 | 19:36:09
    Bloggadress: http://landormaiar.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: