Lammhults Design Group
Kategori: Allmänt
Snabb överblick
Rötterna till dagens Lammhults Design Group går ända tillbaka till 1945, då Edvin Ståhl grundade Lammhults Mekaniska Verkstad som tillverkade möbeltillbehör. På 1950-talet svängde verksamheten till att också formge och tillverka möbler och företaget namnändrade sedan till Lammhults Möbel AB. Så småningom kom företaget att ingå i Rörviksgruppen som 1997 delades i två delar: Rörvik Timber och R-vik Industrigrupp, där Lammhults Möbel kom att ingå. 1999 förvärvade R-vik Industrigrupp bolaget Expanda AB , där bland annat Abstracta och Skaga, numera Scandinavian Eyewear, ingick. Samma år ändrade R-vik Industrigrupp firma till Expanda och renodlade verksamheterna till att bara handla om design. 2008 bytte koncernen namn från Expanda till Lammhults Design Group.
Affärsidé
Lammhults Design Groups affärsidé är att skapa positiva upplevelser genom moderna inredningar för en global publik.Konsumentinsikt, innovation, design management och starka varumärken är grunden i verksamheten. Bolaget är start onriktat på att växa med förvärv.
Lammhults Office
Affärsområde Office utvecklar och marknadsför inredningar för offentliga miljöer där kraven på design, funktion och kvalitet är mycket höga. I affärsområdet ingår två varumärken: Lammhults och Abstracta. Båda varumärkena ingår sedan 2008 i dotterbolaget Lammhults Möbel AB.
Lammhults Home
Affärsområde Home utvecklar och marknadsför produkter för heminredning. I affärsområdet ingår två varumärken: Voice och Ire. I affärsområdet finns bolaget Lammhults Home AB, som har Ire Möbel AB som ett dotterbolag.
Lammhults Library
Lammhults Library utvecklar kontinuerligt nya kreativa, attraktiva och funktionella inredningar för bibliotek, skolor och andra offentliga mötesplatser. Man säljer även inredningar för andra miljöer där informationshantering och medier ska förvaras eller exponeras, till exempel utbildningslokaler och kulturhus. Varumärkena, Eurobib Direct, BCI och Schulz Speyer, är de dominerande varumärkena inom sina marknadsnischer.
Scandinavian Eyewear
Affärsområde Eyewear utvecklar och marknadsför glasögonbågar med högt designvärde, och med tydlig skandinavisk känsla. I affärsområdet finns bolaget Scandinavian Eyewear samt italienska dotterbolaget Seven S.R.L.
Scandinavian Eyewear utvecklar egna varumärket Skaga samt kollektioner inom varumärkena Efva Attling och Oscar Magnuson. Sedan 2009 har Scandinavian Eyewear också licensuppdrag att tillverka kollektioner åt ytterligare tre varumärken: Danska Pilgrim samt de svenska varumärkena Oscar Jacobson och Lexington.
Starka varumärken
Lammhults har flera inarbetade varumärken inom inredning – Lammhults, Abstracta, Voice, Ire, BCI, Eurobib Direct och Schulz Speyer.
Exportpotentialen
Lammhults Design Group har rötterna i Sverige men är en internationell koncern. Omkring 64 procent av intäkterna kommer från andra marknader.
Mål och måluppfyllelse
Lammhults Design Groups finansiella mål över en konjunkturcykel är att:
Tillväxten ska vara minst 15 procent per år
Rörelsemarginalen ska vara minst 10 procent per år
Avkastningen på sysselsatt kapital ska vara minst 20 procent
Soliditeten ska uppgå till minst 35 procent
Skuldsättningsgraden ska vara i intervallet 0,7–1,0
Utdelningsandelen med beaktande av koncernens långsiktiga kapitalbehov ska uppgå till cirka 40 procent av vinsten efter skatt
Utdelningsandelen med beaktande av koncernens långsiktiga kapitalbehov ska uppgå till cirka 40 procent av vinsten efter skatteviktiga insatser 2009.
Kommentar
Styrkan ligger dag hos Library och Office som håller en god marginal samt. Library ökar sin försäljning medan Office drabbas hårdare av finanskrisen. Home ökar försäljningen men marginalen är dock låg. Det som oroar är Scandinavian Eyewear som drabbats av både sänkt omsättning samt en förlust.
Trotts detta är detta ett intressant bolag som kan vända sent i konjunkturen och bör därför platsa i en väldifrentierad portfölj. Vi får hoppas på en Haldex eller Gunneboeffekt i denna aktie /ÖT