Kommer tomten med Bringwell i år?
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Snabb överblick
Rötterna till dagens Lammhults Design Group går ända tillbaka till 1945, då Edvin Ståhl grundade Lammhults Mekaniska Verkstad som tillverkade möbeltillbehör. På 1950-talet svängde verksamheten till att också formge och tillverka möbler och företaget namnändrade sedan till Lammhults Möbel AB. Så småningom kom företaget att ingå i Rörviksgruppen som 1997 delades i två delar: Rörvik Timber och R-vik Industrigrupp, där Lammhults Möbel kom att ingå. 1999 förvärvade R-vik Industrigrupp bolaget Expanda AB , där bland annat Abstracta och Skaga, numera Scandinavian Eyewear, ingick. Samma år ändrade R-vik Industrigrupp firma till Expanda och renodlade verksamheterna till att bara handla om design. 2008 bytte koncernen namn från Expanda till Lammhults Design Group.
Affärsidé
Lammhults Design Groups affärsidé är att skapa positiva upplevelser genom moderna inredningar för en global publik.Konsumentinsikt, innovation, design management och starka varumärken är grunden i verksamheten. Bolaget är start onriktat på att växa med förvärv.
Lammhults Office
Affärsområde Office utvecklar och marknadsför inredningar för offentliga miljöer där kraven på design, funktion och kvalitet är mycket höga. I affärsområdet ingår två varumärken: Lammhults och Abstracta. Båda varumärkena ingår sedan 2008 i dotterbolaget Lammhults Möbel AB.
Lammhults Home
Affärsområde Home utvecklar och marknadsför produkter för heminredning. I affärsområdet ingår två varumärken: Voice och Ire. I affärsområdet finns bolaget Lammhults Home AB, som har Ire Möbel AB som ett dotterbolag.
Lammhults Library
Lammhults Library utvecklar kontinuerligt nya kreativa, attraktiva och funktionella inredningar för bibliotek, skolor och andra offentliga mötesplatser. Man säljer även inredningar för andra miljöer där informationshantering och medier ska förvaras eller exponeras, till exempel utbildningslokaler och kulturhus. Varumärkena, Eurobib Direct, BCI och Schulz Speyer, är de dominerande varumärkena inom sina marknadsnischer.
Scandinavian Eyewear
Affärsområde Eyewear utvecklar och marknadsför glasögonbågar med högt designvärde, och med tydlig skandinavisk känsla. I affärsområdet finns bolaget Scandinavian Eyewear samt italienska dotterbolaget Seven S.R.L.
Scandinavian Eyewear utvecklar egna varumärket Skaga samt kollektioner inom varumärkena Efva Attling och Oscar Magnuson. Sedan 2009 har Scandinavian Eyewear också licensuppdrag att tillverka kollektioner åt ytterligare tre varumärken: Danska Pilgrim samt de svenska varumärkena Oscar Jacobson och Lexington.
Starka varumärken
Lammhults har flera inarbetade varumärken inom inredning – Lammhults, Abstracta, Voice, Ire, BCI, Eurobib Direct och Schulz Speyer.
Exportpotentialen
Lammhults Design Group har rötterna i Sverige men är en internationell koncern. Omkring 64 procent av intäkterna kommer från andra marknader.
Mål och måluppfyllelse
Lammhults Design Groups finansiella mål över en konjunkturcykel är att:
Tillväxten ska vara minst 15 procent per år
Rörelsemarginalen ska vara minst 10 procent per år
Avkastningen på sysselsatt kapital ska vara minst 20 procent
Soliditeten ska uppgå till minst 35 procent
Skuldsättningsgraden ska vara i intervallet 0,7–1,0
Utdelningsandelen med beaktande av koncernens långsiktiga kapitalbehov ska uppgå till cirka 40 procent av vinsten efter skatt
Utdelningsandelen med beaktande av koncernens långsiktiga kapitalbehov ska uppgå till cirka 40 procent av vinsten efter skatteviktiga insatser 2009.
Kommentar
Styrkan ligger dag hos Library och Office som håller en god marginal samt. Library ökar sin försäljning medan Office drabbas hårdare av finanskrisen. Home ökar försäljningen men marginalen är dock låg. Det som oroar är Scandinavian Eyewear som drabbats av både sänkt omsättning samt en förlust.
Trotts detta är detta ett intressant bolag som kan vända sent i konjunkturen och bör därför platsa i en väldifrentierad portfölj. Vi får hoppas på en Haldex eller Gunneboeffekt i denna aktie /ÖT
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Probi är en ledande aktör inom probiotisk forskning och utveckling av effektiv och väldokumenterad probiotika. Forskningsområdena är: mage och tarm, immunförsvar, metabola syndromet samt stress och återhämtning. Probis kunder är ledande företag inom segmenten functional food och kosttillskott. Totala intäkter 2009 var 65,5 miljoner SEK, varav merparten utgjordes av royaltyintäkter. Probis aktie är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Small Cap. Probi har cirka 4 500 aktieägare. Största ägaren är bla hedgefonder Consepio à 17 % (Ragnhild Wiborg) (www.probi.se.)
Börsvärde: 460,77 MSEK
Aktiekurs: 49,20 kr
http://www.financialhearings.nu/101124/probi/
Probiotika
Levande mikroorganismer med vetenskapligt bevisade hälsoeffekter hos människan.
Probi Frisk & Probi Mage lanserades i Sverige under mars/april genom Bringwells dotterbolag Green Medicine i svensk fackhandel. 2/3 är apotek, 1/3 är hälsofackhandel.
Resultaten under de första sex månaderna är över förväntan och nästa steg är lansering av Probi i Norge och Finland.
Marknad
Världsmarkanden för probiotikaprodukter är 20 miljarder USD (90 % av marknaden är inom livsmedel) med årlig tillväxt på 5-10 %. Inom livsmedel är den signifikanta marknaden den för yogurt som idag domineras av tre stora aktörer:
1. Danone (säljer bla Actimel samt Activia).
2. Yakult (Japansk) stora i Asien
3. Nestle.
De viktigaste marknaden för Probi dag utifrån omsättning är Frankrike, Polen, Australien och USA. Den globala tillväxten erhålls genom avtalet med Danone.
Intäktsmodell
· Licenser och royalties.
· Försäljning av egna produkter
Intjäning från Proviva (Skånemejeri) är 10 %, och försäljningen av Proviva 2010 har varit 500 MSEK.
Betydelsefullt är att Skånemejeri som tidigare ägt Proviva till 100 %,
Bildat ett joint venture med Danone, där Danone äger 51 % av aktierna med en option att köpa resterande aktier fram till 2021.
Avtal
Probi har slutet ett 10 årigt avtal med Danone vilket ger global tillväxtpotential world wide exklusive USA, där Probi har ett avtal med Nextfoods. Intäktsmodell royalties < 10 % som är konkurrenskraftig.
I Norden samarbetar Probi med Bringwell gällande Probi Frisk och Probi Mage och här delas intäkter 50/50. (Kunderna är Apotek och Hälsofackshandeln).
I Latin Amerika: avtal med Merck.
Syd Afrika: avtal med Camox Pharmaceuticals.
USA: Jarrow Formulas.
Key Issue: För erhålla skalbarhet inom EU krävs godkännande av hälsopåstående för Probis bakterie Lp299V inom EU (EFSA). Här finns en risk gällande time lag och nedsida för maximal försäljningsvolym från Danones sida.
(Varje avtal bör indikativ generera 10 MSEK, exklusive det samarbete med Bringwell då profiten är 50/50, vilket innebär att det finns en uppsida samt nedsida beroende på försäljningsvolym). Således, kan intäkt estimerat till 40-50 MSEK årligen på denna typ av tal.
Intressant att är att Probi har en kassa som är på ca 90 MSEK.
/ÖT